שלבים בחינוך הכלב ואילופו
בכל הקשור להכשרת כלבים לביצוע משימות אנו נתקלים בארבעה מושגים מרכזיים-
(1) אילוף, (2) חינוך, (3) למידה (4) התניה.
אילוף הינו המושג הפופולארי ביותר בהקשר של גידול כלבים והכשרתם והוא מתייחס לתהליך בו מלמד המאלף את הכלב להכיר פקודות מסוימות ומכשיר אותו לבצע את המתבקש ממנו בהינתנן.
החינוך, בשונה מהאילוף מכוון להקניית הרגלים נכונים ולעיצוב אופיו ודפוסי התנהגותו של הכלב במובן הרחב ולא רק בהינתן פקודות ובסמוך למאלף או לנוהג.
לדוגמה: "הרגלי נקיון ועשיית צרכים במקומות המותרים לכך" מוקנים לכלב באמצעות חינוך ולא באמצעות אילוף – קרי: אין הם מוקנים לכלב באמצעות "פקודות", שכן התנהגות נאותה של הכלב בהתייחס לכך אמורה להתבצע כראוי גם כשבעליו אינו מצוי בסמוך לו ואפילו (ואפשר לומר גם – בייחוד) בהעדרו.
למידה מתבססת על יכולתו של הכלב לרכוש ידיעות ומתוך כך גם להבין את המצופה ממנו.
התניה – תכליתה ליצור אצל הכלב מנגנוני תגובה מבלי להזדקק להבנה של הכלב או ליכולתו "לנתח את המצב". כאשר התרחשות מסוימת או פעולה של הכלב עצמו גורמת לכלב תחושה של נעימות או לחילופין – של אי נעימות הוא יחזור עליהן או ימנע מלחוות אותן בהתאם לתחושה שהתעוררה בו, וזאת ללא צורך "להבין לעומק" את מהותם של הדברים.
סיכום
מן האמור לעיל ניתן ללמוד ולהבין כי הכשרת כלבים לביצוע משימות כמו גם הכשרתם ל"חיים נכונים" בסביבה בה הם נמצאים ניתנות להשגה באמצעות צירוף נכון של אילוף, חינוך, למידה והתניה.
המאמר באדיבותו של יניב אסם מכלביית אפיקים, אחת הכלביות הוותיקות בארץ
למידע נוסף על אילוף כלבים כנסו http://www.afikimdogs.co.il